content top
Formarea identitatii de sine la adolescent

Formarea identitatii de sine la adolescent


Perioada preadolescenţei este una dificilă ca şi cea a adolescenţei pentru că individul nu mai este copil dar nici adult nu este. În această perioadă, individul începe să fie preocupat de aflarea propriei identitaţi pentru că au loc diverse transformări atât de ordin fizic cât şi psihic care permit evaluarea şi reevaluarea propriei imagini despre sine.

Faptul că individul se afla la vârsta formării identitaţii, nu înseamnă implicit că este vorba despre o schimbare a imaginii de sine. Uneori, adolescenţii au probleme în „adaptarea” identitaţii la mediul social.

Acest proces a fost numit de Erickson confuzia identitaţii. În accepţiunea autorului, sunt necesari şapte paşi pentru atingerea unui sens al identitaţii:

  • Tânărul individ poate atinge un sens al identitaţii numai dacă încearcă să investească într-un set de activităţi care să-l responsabilizeze social;

  • Un sens al identitaţii poate fi atins dacă individul este ghidat de congruenţa contextelor ideologice, ocupaţionale şi interpersonale;

  • Un rol primordial îl joacă factorii intrapersonali şi interpersonali care au ca liant factorii culturali;

  • Cu cât individul îşi dezvoltă un puternic simţ al identitaţii cu atât mai mult poate aprecia modul în care este similar sau deosebit de ceilalţi şi, în mod clar, îşi poate recunoaşte limitele şi posibilitaţile;

  • Procesul de formare al propriei identitaţi este unul de durată, pe parcursul căruia individul intră în relaţie cu diferite persoane şi încearcă să experimenteze diverse relaţii amicale pentru a le putea consolida;

  • Indivizii care gândesc în general în sens pozitiv despre ei înşişi, care reuşesc uşor să relaţioneze social vor fi cei care vor poseda un puternic sens al identitaţii;

  • Procesul formării şi, implicit, al dinamicii identitaţii nu se sfârşeşte niciodată pentru că adultul are momente în viaţa când propria identitate este evaluată şi reevaluată (de exemplu, când devine părinte, bunic, etc.).

Pe masură ce creşte, copilului i se stabilizează conştiinţa de sine, impresia de continuitate în timp şi sentimentul individualităţii sale. (Psihologi copii Galati)


Referinte:

  1. Allport, G. W., Structura şi dezvoltarea personalităţii”, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1981;

  2. Boncu, Ştefan, Relaţii interpersonale, Editura Institutul European, Iaşi, 2005;

  3. Boncu, Ştefan, Psihologia influenţei sociale, Editura Polirom, Iaşi, 2002;

  4. D.S.M., Ediţia a IV-a revizuită, Editura Asociaţiei Psihiatrilor Liberi din România, Bucureşti, 2000.


Toate articolele de pe acest website sunt oferite in scop informativ si nu pot inlocui sfatul medicului dumneavoastra. Psiholog Galati Lucretia Preda – Cabinet Individual de Psihologie nu este responsabil pentru diagnosticul pus de catre un utilizator pe baza continutului acestui site. Consultati intotdeauna medicul atunci cand aveti probleme legate de sanatatea dumneavoastra.  


 

icon-car.pngKML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-LogoWikitude-Logo
 

loading map - please wait...

  45.441751, 28.047495 Cabinet de Psihologie Galați Strada Traian Nr. 95, Bl. A-5-A, parter  Reper: Serviciul Stare Civila  Programari: 0740 226 826          

 


468 ad

Leave a Reply

Your email address will not be published.