content top
Cum sa va indepliniti planurile facute de Anul Nou

Cum sa va indepliniti planurile facute de Anul Nou

Inceputul unui nou an este momentul perfect in care cei mai multi dintre noi intorc o pagina pentru a deschide un nou capitol, un moment in care obisnuim sa faurim planuri, sa ne facem promisiuni, sa stabilim obiective. De multe ori, un nou an se simte ca un nou inceput, o mare oportunitate de a elimina obiceiurile proaste si de a consolida noi obiceiuri, in scopul dezvoltarii psihologice, emotionale, sociale, fizice, intelectuale. Desigur, este mult mai usor sa facem planurile decat sa le ducem la indeplinire, motiv pentru care, multi dintre noi abandonam hotararile luate, revenind la vechile modele si obiceiuri.

Stabiliti-va obiective realiste!

In fiecare an, milioane de oameni promit sa slabeasca sau sa-si faca un corp de invidiat pe parcursul anului ce vine. In loc sa va fixati un scop atat de ambiguu, concentrati-va pe unul mai specific, concret, pe care il puteti seta intr-un mod mai realist. De exemplu: in urmatoarele patru luni, ma angajez sa scad in greutate 8 kg sau sa particip la un mini-maraton. Alegerea unui obiectiv realizabil va ofera posibilitatea de a planifica exact cum aveti de gand sa va realizati obiectivul pe parcursul anului si care vor fi pasii specifici pe care v-ati propus sa ii faceti.

Alegeti un singur obiectiv!

In loc sa insiruiti o lista interminabila de posibile obiective, alegeti doar unul si concentrati-va intreaga energie asupra acestuia.

Nu asteptati pana la Revelion!

Planificarea este o parte esentiala pentru atingerea unui obiectiv. Expertii sugereaza ca ar trebui sa petreceti ceva timp pentru a planifica modalitatile prin care aveti de gand sa abordati o schimbare majora de comportament. Puteti incepe prin a face o lista cu toate activitatile posibile pentru a atinge acest obiectiv, dar si cu obstacolele care pot sa apara.

Incepeti cu pasi mici!

Supraincarcarea este motivul cel mai comun pentru renuntare. Infometarea, abonamentul nelimitat la sala de sport, modificarea radicala a comportamentului normal, etc., sunt modalitati sigure de a deraia de la planurile initiale. In schimb, va puteti concentra pe luarea de masuri mici care vor ajuta in cele din urma sa atingeti scopul major.

Daca v-ati stabilit participarea la un maraton, incepeti prin a alerga de doua sau trei ori pe saptamana. Daca v-ati planificat adoptarea unui regim alimentar sanatos, incepeti prin a inlocui cateva alimente nedorite, cu unele mai hranitoare. Desi pare ca un inceput lent, aceste mici schimbari va pot ajuta sa consolidati noile obiceiuri, crescand astfel probabilitatea de succes pe termen lung.

Evitati sa repetati esecurile din trecut!

Daca alegeti aceleasi obiective ca anul anterior, petreceti ceva timp evaluand rezultatele! Ce strategii s-au dovedit a fi cele mai eficiente? Care au fost cele mai putin eficiente? Ce anume v-a impiedicat sa realizati ceea ce v-ati propus? Schimband abordarea, va fi mult mai probabil sa vedeti rezultate reale in acest an.

Amintiti-va ca schimbarea este un proces!

Acele obiceiuri nesatatoase pe care v-ati propus sa le schimbati, probabil s-au dezvoltat pe parcursul anilor, deci cum va puteti astepta sa le schimbati intr-o saptamana sau o luna? Este posibil sa dureze mai mult decat va doriti pentru a va atinge obiectivele. Amintiti-va ca acest lucru nu este o cursa cu linie de final! Odata ce ati facut angajamentul schimbarii, la acest lucru veti lucra pentru tot restul vietii.

Nu lasati micile rateuri sa va traga in jos!

Un pas inapoi este unul din cele mai comune motive pentru care oamenii renunta la planurile initiale. Daca veti recidiva brusc intr-un obicei prost, nu priviti acest lucru ca pe un esec! Calea spre obiectiv nu este una dreapta, ci una presarata cu obstacole si tentatii la tot pasul. In loc sa renuntati, alegeti sa priviti recidivele ca oportunitati de invatare. Daca obisnuiti sa tineti un jurnal in care va notati pasii pe care ii faceti, puteti scrie informatii despre momentul in care apar recaderile si ce anume le declanseaza. Intelegand provocarile cu care va confruntati, veti fi mult mai pregatiti pentru a le face fata in viitor.

Cereti sprijinul prietenilor si familiei!

Probabil ca ati mai auzit acest indemn de o mie de ori, dar acest lucru se datoreaza faptului ca sistemul functioneaza. Avand un suport solid din partea celor din jur, va puteti mentine motivatia. Explicati-le ce anume v-ati propus si cereti-le sa va ajute sa realizati obiectivul. O idee buna ar fi sa aderati la un grup care impartaseste scopul.

Reinnoiti-va motivatia!

In primele zile din ianuarie, probabil va veti simti increzatori si extrem de motivati pentru a va atinge scopul, deoarece nu v-ati confruntat cu niciun disconfort sau ispita, ceea ce face ca schimbarea comportamentala sa para usoara. Apoi, incepeti sa va confruntati cu realitatea de a va trezi la ora sase pentru a alerga cei 2 km pe care vi i-ati propus, scrasnind din dinti la durerile de cap cauzate de renuntarea la nicotina, etc. Atunci cand va veti confrunta cu aceste momente, amintiti-va exact de ce faceti asta! Ce anume aveti de castigat odata cu realizarea obiectivului dvs.? Gasiti-va singuri surse de inspiratie care va vor ajuta sa ramaneti pe linie atunci cand vor veni vremuri grele!

Lucrati incontinuu la propriul scop!

In februarie, multi oameni incep sa-si piarda din acea scanteie initiala de motivatie pe care au simtit-o dupa efectuarea planificarii. Tineti inspiratia in viata, continuand sa lucrati la obiectivul dvs. chiar si dupa ce va confruntati cu esecul! In cazul in care abordarea actuala nu da roade, reevaluati-va strategiile si dezvoltati un nou plan!

O idee buna ar fi tinerea unui jurnal, daca aveti posibilitatea de a scrie despre succesele si eforturile dvs. Notati motivele pentru care lucrati la obiectiv, astfel incat sa reveniti la acestea ori de cate ori va simtiti neinspirati si nemotivati.

Respectand aceste indemnuri, ati putea fi unul dintre putinii oameni in masura sa afirme ca si-au indeplinit promisiunile facute inainte de Anul Nou!


Referinte:

  • American Psychological Association. (2009). “Making your New Year’s resolution stick.”
  • www.about.psychology.com

Toate articolele de pe acest website sunt oferite in scop informativ si nu pot inlocui sfatul medicului dumneavoastra. Psiholog – Lucretia Preda – Cabinet Individual de Psihologie nu este responsabil pentru diagnosticul pus de catre un utilizator pe baza continutului acestui site. Consultati intotdeauna medicul atunci cand aveti probleme legate de sanatatea dumneavoastra. 


Cabinet Psiholog Bucuresti, Cotroceni

Error: a marker with the ID 3 does not exist!

Cabinet Psiholog Bucuresti, Galati

icon-car.pngKML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-LogoWikitude-Logo
 

loading map - please wait...

  45.441751, 28.047495 Cabinet de Psihologie Galați Strada Traian Nr. 95, Bl. A-5-A, parter  Reper: Serviciul Stare Civila  Programari: 0740 226 826          

468 ad

Comments are closed.